Ha a Gránit Alapkezelő útja egy maratoni futás, hányadik kilométernél járnak?
Legfeljebb a 8. kilométernél járhatunk: amikor már kezded felvenni a tempót, de a java még hátravan. Ha viszont időben fejezzük ki a megtett utat: az alapkezelő 2009-es indulása azt jelenti, hogy a Magyarországon 1989 után kibontakozó piacgazdaság első 35 évének közel a felében már jelen voltunk. Annak fényében pedig kifejezetten nagy múltú szervezetről beszélünk, hogy az alapkezelés relatíve fiatal szegmens a hazai pénzügyi palettán, kockázati tőkealapokról a 2010-es évek előtt nem beszélhettünk. Ha a saját életutamra tekintek vissza, 16 évvel ezelőtt a Magyar Fejlesztési Bank makrogazdasági elemzője voltam, nem szerepelt a céljaim között, hogy egy alapkezelő elnök-vezérigazgatója legyek.
Fel tudja idézni az első munkanapját az alapkezelőnél?
Az első nap nincs előttem, de az első időszak igen. Nekem a mostani a második köröm itt, hiszen 2021 márciusától egy éven át már voltam az akkor még Diófa Alapkezelő vezérigazgató-helyettese. Amikor megérkeztünk Oláh Mártonnal és Barlai Róberttel, a Covid-korlátozások legmélyén jártunk, és úgy kellett átvennünk egy tulajdonos- és menedzsmentváltásokkal terhelt társaság vezetését, hogy a nagy lezárások miatt szinte mindenki otthonról dolgozott. Ezzel együtt szívesen emlékszem vissza, mert az építkezés időszaka volt.
Már több mint két éve elnök-vezérigazgatója a hazai piac talán legkomplexebb, az 1000 milliárd forintos kezeltvagyon-mérföldkövet már tavaly megugró befektetési alapkezelőjének. „Hátradőlős” üzemeltető vagy inkább „küzdelmes” innovátor a Gránit Alapkezelő élén?
Aki ismer, tudja, hogy ritkán dőlök hátra. A Gránit Alapkezelő egy dinamikusan bővülő csoport tagja, ezalatt értem a közvetlen anyavállalatunkat, a látványosan növekvő Gránit Bankot, illetve tágabb értelemben a BDPST Group befektetési holdingot, amely ugyancsak folyamatosan terjeszkedik. Ambiciózus növekedési célokra épül a stratégiánk, de az inflációs környezetből adódó magasabb hozamok is hozzájárultak a ma már közel 1200 milliárdos kezelt vagyonhoz. A „küzdelmek” leginkább abból adódtak, hogy idő kellett a szervezetfejlesztés oldalán, hogy utolérjük a növekedési dinamikát, de az elmúlt két évben ezt is megugrottuk.
Milyen menedzseri ars poeticát vall? Feltételezem, ahogy a vezetői profiljához nagyban hozzájárultak a bécsi egyetemi évek, úgy a Hiventures felépítéséből hozott tapasztalatok is.
Hiszek a munkában és a szakértelemben, de a szorgalom és a hozzáállás legalább ilyen fontos. Ez azért nem rakétatudomány, nálunk semmi sem megtanulhatatlan, amit a saját példám is mutat. Mindig azt mondom a fiatalabb kollégáknak, hogy ha beleteszik a munkát és nyitottak az új dolgokra, akkor annak meglesz a hozadéka. Lássuk be: legfeljebb pár százmillió forintnyi tárgyi eszköztulajdonunk van, miközben a kezelt vagyonunk eléri lassan az 1200 milliárdos nagyságrendet. Lehet, hogy ez az íróasztal és a szék a miénk, de például az irodaházat béreljük, az autókat lízingeljük, a legnagyobb értékünk az itt dolgozó emberek tudása.
Alighanem a „mibe fektessek” a kérdés, amit a leggyakrabban megkap. Ezen túlmenően hogy látja a Gránit Alapkezelő helyét és szerepét a hazai befektetési, azon belül is alapkezelői piacon? Miben egyediek?
A Gránit Alapkezelő egyértelműen az ingatlanok szempontjából unikális: az első általunk kezelt, 2014-ben útjára indított ingatlanalap óta jelentős intézményi tudást szereztünk. Adunk a prudenciára, a legmagasabb nemzetközi sztenderdeket követjük. Minőségi munka folyik, amihez még Londonból is sikerült hazacsábítani olyan kollégákat, akiktől magam is rengeteget tanulok. A „mibe fektessek” valóban klasszikus, akár intézményi befektetővel beszélgetek, akár lakossági az érdeklődés, érdemes ingatlanalapba fektetni, de ne fél évre hozza ide a pénzét az ügyfél, hanem legalább 3-5 évre. Lényeges változás, hogy 2023 decembere óta ismét saját csapattal kezeljük a hazai, illetve a szerbiai ingatlanokat, mert abban hiszünk, hogy a mindennapokban is megjelenő tulajdonosi szemléletnek hozzáadott értéke van: ahogy egy csöpögő csap mellett nem sétálunk el, úgy a bérlői mix változása sem ér minket váratlanul. Amikor a Diófa Gránit lett, akkor az ingatlanokhoz kapcsolódó szolgáltatásokat is egy új nemzetközi márka, a Grandum név és arculat alá összpontosítottuk. A proaktív jelenlét egy olyan hozzáadott érték, ami akár 20-30 bázisponttal magasabb hozamot adhat a befektetőink kezébe. Üzenetértékű, hogy nemcsak Magyarországon mozgunk otthonosan, hanem Kelet-Közép-Európában mindenütt, a stratégiánk része, hogy a jelenlegi projekt-pipeline több mint 50 százaléka nemzetközi, elsősorban régiós befektetési lehetőség. Emellett kacsingatunk olyan egzotikus piacok felé is, mint Argentína, Üzbegisztán vagy Kazahsztán.
Leginkább hogyan lehetne jellemezni a Gránit ügyfélkörét?
Befektetési jegyeket árulunk saját forgalmazói hálózat nélkül, így például a Magyar Posta Takarék Ingatlan Befektetési Alap bár az ország harmadik legnagyobb ingatlanalapja több mint 44 ezer ügyféllel, jó ha 1 százalék tudja, hogy a mi ügyfelünk, hiszen az MBH Bankon keresztül fektette be a pénzét. Velük tehát nincs közvetlen kapcsolat, mégis igyekszünk megszemélyesíteni az ügyfeleket: amikor befektetési döntéseket hozunk, feltesszük magunknak a kérdést: vajon ez az érdeke Kovács Jánosnak Sárbogárdon? Ennek a több tízezer embernek éppúgy a legmagasabb hozamot kívánjuk nyújtani a legalacsonyabb kockázat mellett, mint annak a 400-500 prémium vagyonkezelési ügyfélnek, akikkel közvetlen kapcsolatunk van. Mintegy kétharmados túlsúlyban azonban így is az intézményi ügyfelek vannak, köztük nyugdíjpénztárak, biztosítók, egyéb szakmai befektetők. Ez egyfajta likviditáskezelés, a háttérben különböző kockázati profillal, különböző célokkal.
„Jelentős lépéseket teszünk annak érdekében, hogy a Gránit Alapkezelőt valódi zöld alapkezelőként tartsák számon” – hangzott el öntől a nyáron. Milyen konkrét lépések várhatók?
Azon vagyunk a mindennapokban, hogy minél kisebb legyen a karbonlábnyomunk, igaz, nincsenek is gyáregységeink. A befektetéseink terén tehetünk a legtöbbet a zöld jövőért: nem véletlen, hogy az invesztícióink koronaékszere az Alteo, amelynek a megújulóenergia- menedzsmenten van a fókusza, de a hulladékgazdálkodáson keresztül is sokat tesz a körforgásos gazdaságért. Az Alteóba 2023 elején szálltunk be, idén nyárra pedig elértük, hogy az irodaházunk 35 százalékban megújuló energiát hasznosítson. A zöld szempontok az ingatlanportfóliónkban is határozottan érvényesülnek: kardinális kérdés, milyen minősítésű épületekbe fektetünk, a felújításoknál pedig nem érjük be azzal, hogy az adott ingatlan szebb és dizájnosabb legyen, az energiahatékonyság legalább olyan lényeges.
A szinergiákat tekintve milyen lehetőségek rejlenek a 2023 decembere óta formálódó Gránit-csoportban?
Az első félév elsősorban a különböző felügyeleti és jogszabályi elvárásnak való megfelelés jegyében telt, de már elindult a közös üzleti gondolkodás, tervezés, amelynek az első eredményei 2025 elejére már meg is mutatkoztak. A munka nagyja még előttünk, de ez egy hosszú távú befektetés a Gránit Bank részéről. Számos szinergia van, különösen az értékesítés terén. Új, digitális stratégiánk révén a Gránit Bank netbankján és mobilapplikációján keresztül bárki közvetlenül befektethet a lakossági alapjainkba. Ez alapjaiban formálja át a befektetési jegyek értékesítését, és olyan jövőbe mutató, digitális megoldást kínál, amely jelentős versenyelőnyt biztosít. Időközben ráadásul meglehetősen átfogó pénzügyi csoport jött létre, amelynek biztosító és lízingcég is a része. Legalább ilyen fontos, hogy a Diófa-Gránit márkaváltás nem csak a piacon talált kedvező fogadtatásra, hanem a kollégáink is megszokták, sőt már büszkék is rá.
A nemzetközi terjeszkedésnek melyek lehetnek a legfőbb irányai?
Régiós stratégiai céljaink vannak, amelyeket egy 5B projektnév is kifejez: Budapest, Belgrád, Bukarest, Bécs és Bratislava, azaz Pozsony. Szerbia mellett már Romániában is aktívak vagyunk, a folytatásra vonatkozóan intenzíven tárgyalunk a célpiacokon.
Végezetül mivel lenne leginkább elégedett újabb 15 esztendő múltán?
Nehéz megmondani 2025-ben, hogy mit jelent majd a digitalizáció 2040-ben, mindenesetre mai fejjel nagyon örülnék, ha az ügyfeleink elérésében és kiszolgálásában a lehető legmagasabb szinten lennének jelen a digitális eszközök, az automatizálás és a mesterséges intelligencia. A robotizáció terén jó alap Gránit Robi, aki nem váltja ki a humán erőforrást, de a magas hozzáadott értékű munkának 15 év múlva is lesz létjogosultsága. Ahogy a digitalizáció, úgy az ESG is kulcs a jövőbe, fenntartható, zöld alapkezelőként jó úton járunk. További szakmai célunk, hogy New Yorktól Pekingig nemzetközi szinten elismert ingatlanszakmai műhelyként tekintsenek majd ránk, ezzel együtt minél több helyen szeretnénk látni Magyarországon kívül a Grandum feliratot.
Az interjú eredetileg a 2024 novemberi 15 éves jubileumi kiadványunkban került publikálásra, jelen szövegben csak aktualizálva lettek az adatok.