Milliárdok mennek külföldre: a magyar online vásárlás és megtakarítás új valósága

A magyar pénz két fronton hagyja el az országot: a vásárlások egyre nagyobb része külföldi webshopoknál landol, miközben a megtakarítások növekvő hányada külföldi számlákon parkol. Regős Gábor, a Gránit Alapkezelő vezető közgazdásza szerint a távol-keleti platformok miatti áfakiesés biztosan százmilliárdos nagyságrendű, és akár az évi 500 milliárdot is megközelítheti. A cikk bemutatja a jelenség méretét, az EU-s és hazai szabályozási dilemmákat, valamint azt, hogyan lehet a magyar e-kereskedelem és a költségvetés számára is kedvezőbb pályára állni.

Az elmúlt egy év adatai kijózanító képet rajzolnak a magyar pénzmozgásokról: miközben a háztartások pénzügyi vagyona történelmi csúcsot ért el, egyre nagyobb szelet kerül külföldi bankszámlákra, és az online vásárlások növekvő hányada nem hazai webshopoknál landol. Ez a kettős eltolódás nem csupán statisztikai érdekesség; makrogazdasági következményei vannak az adóbevételekre, a hazai hozzáadott értékre és végső soron a növekedési potenciálra.

A Magyar Nemzeti Bank friss adatai szerint a háztartások pénzügyi vagyona 115 805 milliárd forintra hízott. Ezzel párhuzamosan a külföldi számlákon tartott megtakarítások állománya már 2 167 milliárd forint felett jár. Az e-kereskedelemben közben robbanás történt: a hazai online forgalom 2024-ben megközelítheti az 1 945 milliárd forintot, miközben az EU-n kívüli platformok – élükön a Temuval – agresszíven nyernek teret. A Temu magyar vásárlóinak száma rövid idő alatt milliós nagyságrendűre nőtt, és a tavalyi import-e-kereskedelmi bővülés egyik döntő motorjává vált. Európai léptékben is új korszakról beszélünk: 2024-ben 4,6 milliárd 150 euró alatti csomag érkezett az EU-ba, ezek 91 százaléka Kínából.

A helyzet súlyát jól foglalja össze Regős Gábor:

„A távol-keleti webshopokból érkező rendelések nyomán kieső áfa biztosan százmilliárdos tétel, és az sem kizárt, hogy éves szinten eléri vagy megközelíti az 500 milliárd forintot.”

A fogyasztó egyéni szintjén a változás kényelmet és alacsonyabb árat jelenthet. Makroszinten azonban az történik, hogy a hozzáadott érték – a fejlesztéstől a marketingig, a logisztikán át a pénzügyi szolgáltatásokig – nem itthon keletkezik. A „láthatatlan”, nem uniós webshopok ráadásul gyakran nem jelennek meg magyar adóalanyként, így az adóhatóság mozgástere korlátozott. A vámolás során történő beszedés uniós koordinációt igényelne, a fogyasztói szintű áfafizetés pedig életidegen és adminisztratív zsákutca lenne. Az a tény, hogy 2025-től bizonyos platformok a kiskereskedelmi adó hatálya alá kerültek, előrelépés, de nem helyettesíti a kieső forgalmi adó tömegét.

A külföldre áramló megtakarítások mögött részben jövedelmi okok állnak: aki külföldön dolgozik, gyakran ott fektet be. Másrészt erős a diverzifikációs motiváció és a biztonságkeresés is. A forint elmúlt évekbeli gyengülése szintén terelte a tőkét külföldi eszközök felé. Ha a forint tartósan erősödik, ez a nyomás mérséklődhet, de a bizalmi és szerkezeti tényezők ettől még velünk maradnak.

Felmerül a kérdés: mit lehet tenni? Kormányzati oldalról a legfontosabb a közösségi (EU-szintű) eszköztár erősítése az áfa-behajtásban és az import-e-kereskedelem ellenőrzésében, mert a vámkezelés jellemzően nem Magyarországon történik. Emellett célszerű a fogyasztóvédelem és a termékbiztonság következetes érvényesítése, hiszen ez a hazai szereplőknek is védőernyőt ad. A belföldi ökoszisztéma oldalán a valódi áttörést az hozná, ha a magyar cégek skálázható logisztikai és fizetési infrastruktúrához, határon átnyúló értékesítési csatornákhoz és adatvezérelt marketing-támogatáshoz jutnának – vagyis nemcsak védeni, hanem támogatni kell a versenyt a nagy nemzetközi piacterekkel szemben. Ez különösen sürgető, mert a régióban a cseh e-kereskedelmi szereplők már ma is aktívabbak és versenyképesebbek.

A képlet végül a hazai GDP-re is kihat. Minél nagyobb arányban tolódik a forgalom és a megtakarítás határon túlra, annál inkább külföldön keletkezik az a hozzáadott érték, amely korábban itthon fizetésekben, beruházásokban és adóbevételekben csapódott le. Nem arról van szó, hogy az online vásárlást „meg kell állítani” – ez illúzió és értelmetlen is lenne. Arról van szó, hogy a játéktéren kell versenyképesnek lennünk: gyorsabb kiszállítással, transzparens árképzéssel, következetes minőséggel, és olyan ügyfélélménnyel, amelyért a magyar és a régiós vevő szívesen marad. Ha ezt nem lépjük meg, akkor a most látott milliárdos lyuk tartós szerkezeti hiánnyá válhat – és akkor nemcsak a kiskereskedelem, hanem a költségvetés és a növekedés kilátásai is gyengülnek.

„A hazai cégeknek nemcsak védekezniük kell, hanem támadniuk is: innovációval, régiós terjeszkedéssel és olyan szolgáltatási szinttel, amelynek a Temu-típusú platformoknál nincs alternatívája.” – Regős Gábor

Szerző

KAPCSOLÓDÓ CIKKEINK

A 2025-ös év bizonyítja, hogy a hosszú távú gondolkodás kifizetődő: a piacok volatilitása ellenére a Gránit Alapkezelő kiemelt...
Regős Gábor

A SZERZŐRŐL

Regős Gábor

Regős Gábor a Budapesti Corvinus Egyetem gazdaságmatematikai elemző közgazdász szakának elvégzése után ugyanott közgazdasági doktori fokozatot is szerzett. Pályája során több think tank-nél dolgozott üzletágvezetői pozíciókban, különböző előrejelzési, tanácsadási és előrejelzési feladatokat ellátva és koordinálva. 2024 januárja óta a Gránit Alapkezelő vezető közgazdásza, amely feladatkörben különböző makrogazdasági, pénz- és tőkepiaci témákkal foglalkozik. Szeret túrázni, társasjátékozni és kvízekre járni. Sokfajta gazdasági témában olvashatunk tőle, elsősorban makrogazdasági, gazdaságpolitikai kérdésekben – vagy bármi, ami gazdaság és aktualitás.

A SZERZŐRŐL

Regős Gábor

Regős Gábor a Budapesti Corvinus Egyetem gazdaságmatematikai elemző közgazdász szakának elvégzése után ugyanott közgazdasági doktori fokozatot is szerzett. Pályája során több think tank-nél dolgozott üzletágvezetői pozíciókban, különböző előrejelzési, tanácsadási és előrejelzési feladatokat ellátva és koordinálva. 2024 januárja óta a Gránit Alapkezelő vezető közgazdásza, amely feladatkörben különböző makrogazdasági, pénz- és tőkepiaci témákkal foglalkozik. Szeret túrázni, társasjátékozni és kvízekre járni. Sokfajta gazdasági témában olvashatunk tőle, elsősorban makrogazdasági, gazdaságpolitikai kérdésekben – vagy bármi, ami gazdaság és aktualitás.

Kérdése van? Segítünk!

Forduljon hozzánk bizalommal! Iparági kötöttségek nélkül, befektetőink elvárásait és lehetőségeit szem előtt tartva nyújtunk személyre szabott megoldásokat.

TOVÁBBI CIKKEINK

A magyar pénz két fronton hagyja el az országot: a vásárlások egyre nagyobb része külföldi webshopoknál landol, miközben a megtakarítások...
A 2025-ös év bizonyítja, hogy a hosszú távú gondolkodás kifizetődő: a piacok volatilitása ellenére a Gránit Alapkezelő kiemelt alapjai stabilan...
Az Economx videóinterjút készített Regős Gáborral, a Gránit Alapkezelő vezető közgazdászával, aki a hazai gazdaság kilátásairól, a leminősítési kockázatokról és...

Értesüljön híreinkről elsőként

A Gránit Alapkezelő befektetési és vagyonkezelési szakemberei által írt exkluzív, havi rendszerességű befektetői hírlevél – piacokról, gazdasági trendekről és mindenről, ami egy gránitos szerint izgalmas, fontos.