Lengyelország: politikai patthelyzet?

A 2025-ös köztársasági elnöki választás pár hónappal ezelőtt egy jelentős esemény volt Lengyelországban. Karol Nawrocki jobboldali jelölt hajszálnyival kerekedett felül a liberális kormánykoalíció jelöltjén, Rafal Trzaskowskin. Az esemény tovább polarizálta a lengyel bel- és külpolitikát, valamint fokozta a kormány és az államfő közötti intézményi konfliktusokat. Hazánkkal ellentétben a lengyeleknél a köztársasági elnök nem csupán egy formális vezető, hanem komoly politikai befolyással rendelkezik, ebből kifolyólag erős konfliktusokat hozhat Nawrocki személye és várhatóan vétózni fogja a kulcsfontosságú reformokat, amely tartós belpolitikai patthelyzethez vezethet.

Fiskális politika 

A helyzetet tovább fokozza, hogy a költségvetés helyzete az elmúlt években romlott és 2024-re a költségvetési hiány elérte a GDP 6,6 százalékát. Ezt elsősorban a magas védelmi és szociális kiadások okozták. Ez jóval meghaladja az EU által elvárt három százalékos küszöböt, a kormány az idei és következő évre is 6 százalék feletti hiányt prognosztizált, ami még mindig túl magas ahhoz, hogy elkerüljék az EU túlzott hiány eljárását. 

Az államadósság szintje szintén aggasztó szinten van (körülbelül 55 százalék) és 2026-ra pedig várhatóan eléri a GDP 65,3 százalékát. A kormány törekszik az adósságkezelési stratégiáján csiszolni és stabilizálni azt 61 és 64 százalék között. Ehhez azonban szükséges egy szigorúbb kiadási kontroll és egy erőteljes gazdasági növekedés is. 

 

 

Monetáris politika 

A Lengyel Nemzeti Bank szeptember elején harmadszor is kamatot csökkentett az elmúlt öt hónapban. A Monetáris Tanács 25 bázispontos vágással 4,75 százalékra mérsékelte az alapkamatot, miután az infláció 2,8 százalékra esett vissza augusztusban. A jegybanki kommunikáció szerint az inflációs nyomás enyhülése tette lehetővé a kamatláb módosítását, azonban a lazának mondható fiskális politika továbbra is kockázatot jelent az árstabilitásra nézve. A tanács tagjai megosztottak a további lépéseket illetően. Az elemzők további egy, 25 pontos vágásra számítanak még idén. A jegybank következő döntéseit azonban nagyban befolyásolja majd a novemberben publikálandó új gazdasági előrejelzés, különös tekintettel a béremelkedési nyomásra és az infláció középtávú pályájára. 

 

 

Gazdasági kilátások  

A gazdasági növekedés idén várhatóan 3,6 százalékos, míg jövőre 3,5 százalékos körül alakul. A gazdasági növekedés fő hajtóereje a belső kereslet marad, különösen a reálbérek emelkedése által ösztönzött magánfogyasztás. Ez rövid távon erősítheti a növekedést, azonban nem jár termelékenységnövekedéssel és középtávon inflációs kockázatot hordozhat. További jelentős tényező volt még a több uniós forrásból finanszírozott infrastrukturális projekt, elsősorban a közlekedés és energetika terén. 

 

Kockázatok 

Az elkövetkező 12-18 hónap gazdaságpolitikai és piaci szempontból is magas bizonytalansággal terhelt, emiatt érdemes mérlegelni a kockázatokat mielőtt lengyel értékpapírokba fektetünk. Az elhúzódó orosz–ukrán konfliktus jelentős biztonsági és gazdasági nyomást helyez a lengyel gazdaságra. A kialakult politikai helyzet további nyomást helyez a strukturális reformokra, különösen a nyugdíj, – oktatás, – és egészségügy területén. A törvényhozási vétók és politikai blokádok kiszámíthatatlanná teszik a kormányzati ciklus hátralévő részét, amely tovább hűtheti a befektetői hangulatot. A fiskális lazítás és az elhúzódó költségvetési hiány tartós nyomás alatt tartják a kötvénypiacot. Ha a befektetői bizalom meginog a kormány konszolidációs elkötelezettségében, a 10 éves állampapírhozamok megemelkedhetnek. A zloty árfolyama jelenleg ugyan egészen stabil, de a kockázat növekedésével a prémium is megemelkedik, mely gyors árfolyamgyengüléshez vezethet. 

 

Hasonló kilátások, eltérő megítélés 

A lengyel és magyar gazdaság aktuális helyzetének összevetése jól mutatja a régió befektetői megítélésében tapasztalható különbségeket, különösen az állampapírpiacok, monetáris politika és devizaárfolyam tekintetében. A tízéves államkötvények hozamai alapján Magyarország mintegy 140 bázisponttal magasabb kamatprémiumot kínál, mint Lengyelország. Ez a különbség részben tükrözi a magasabb inflációt Magyarországon és a még óvatosabb kamatpolitikát, de emellett a piaci szereplők által érzékelt politikai is fiskális kockázatok is jelentősen hozzájárulnak. Miközben a Lengyel Nemzeti Bank már több vágáson is túl van, és az alapkamatot 4,75 százalékra mérsékelte, míg nálunk az MNB jóval magasabb, 6,5 százalékon tartja az alapkamatot. A különbség azonban nem csupán monetáris politikai oldalon figyelhető meg, Lengyelországban az infláció 3 százalék alá csökkent, míg nálunk – kifejezetten az élelmiszer- és szolgáltatási szektorban – továbbra is erős árnyomás uralkodik.  

Ugyan mindkét országban elharapódzott a költségvetési hiány, azonban a politikai berendezkedésből fakadó intézményi ellensúlyok és a jegybank viszonylag független pozíciója nagyobb bizalmat ébreszt a nemzetközi befektetők körében. Magyarországon azonban ezzel szemben a fiskális konszolidáció jelei egyelőre csak részben láthatóak és a magasabb adósságszint, valamint az EU-támogatásokhoz való korlátozott hozzáférés hosszabb távon is nyomás alatt tarthatja az ország kockázati megítélését.  

Összességében elmondható, hogy a piaci percepciók alapján jelenleg Lengyelország mutat kedvezőbb képet, különösen a hosszú távú finanszírozási költségek és a makrogazdasági stabilitás szempontjából.  A zloty az idei évben fokozatosan gyengült a forinttal szemben. Noha a lengyel eszközöket korábban kifejezetten kedvelték a nemzetközi befektetők, a közelmúltban megindult a profitrealizálás, és a kamatkülönbözet miatt egyre inkább a forintot részesítik előnyben a devizapiacokon.  

Ezzel párhuzamosan a magyar forint viszonylag stabilabbnak bizonyult, amit részben a továbbra is magas reálkamatok és a fiskális szigorítások is támogattak. Jelen állás szerint a zloty további forinttal szembeni gyengülése tűnik valószínűnek. 

 

 

Összefoglaló 

Lengyelország gazdasági kilátása rövid távon stabilnak tűnhet, azonban a politikai patthelyzet veszélye, a fiskális kockázatok és a geopolitikai bizonytalanság középtávon komoly kihívásokat jelenthet az Unió egyik leggyorsabban növekvő gazdaságának. A befektetőknek – különösképpen a fokozódó geopolitikai helyzet mellett – kulcsfontosságú lesz figyelemmel kísérni a kormány konszolidációs szándékait, az EU-val való együttműködés alakulását, valamint a monetáris politika irányát. 

 

 

Az elemzés eredetileg a Világgazdaság Stratégia rovatában került publikálásra. 

 

Jogi nyilatkozat

A jelen dokumentumot a Gránit Alapkezelő Zrt. (székhely: 1134 Budapest, Váci út 17.; cégjegyzékszám: 01-10-046307) készítette, tájékoztató marketing jelleggel, így a dokumentum nem a befektetéssel kapcsolatos kutatás függetlenségének előmozdítását célzó jogi követelményeknek megfelelően készült. Továbbá a befektetéssel kapcsolatos kutatás terjesztését megelőző kereskedésre vonatkozó tiltással nem érintett. Jelen dokumentum nem minősül befektetési elemzésnek vagy befektetési tanácsadásnak. A feltüntetett adatok minden esetben a múltra vonatkoznak és a múltbeli teljesítmény nem megbízható mutatója a jövőbeli eredményeknek. A befektetési döntést minden befektetőnek saját döntése alapján, saját felelősségre kell meghoznia.

Szerző

KAPCSOLÓDÓ CIKKEINK

Románia évtizedes rekordhiánnyal küzd, a kormány drasztikus megszorításokkal próbálja visszaterelni a költségvetést fenntartható pályára. A politikai feszültségek, társadalmi tiltakozások és a hitelminősítők figyelmeztetései azonban kérdésessé teszik a konszolidáció sikerét.
Balogh András Ábel

A SZERZŐRŐL

Balogh András Ábel

Tanulmányait a Budapesti Corvinus Egyetemen folytatja, emellett a Budapest Investment Club tagja. A Gránit Alapkezelőhöz 2025 májusában csatlakozott portfóliómenedzser gyakornokként. Szabadidejében programoz, olvas és hobbi szinten sportol.

A SZERZŐRŐL

Balogh András Ábel

Tanulmányait a Budapesti Corvinus Egyetemen folytatja, emellett a Budapest Investment Club tagja. A Gránit Alapkezelőhöz 2025 májusában csatlakozott portfóliómenedzser gyakornokként. Szabadidejében programoz, olvas és hobbi szinten sportol.

Kérdése van? Segítünk!

Forduljon hozzánk bizalommal! Iparági kötöttségek nélkül, befektetőink elvárásait és lehetőségeit szem előtt tartva nyújtunk személyre szabott megoldásokat.

TOVÁBBI CIKKEINK

A 2025-ös köztársasági elnöki választás pár hónappal ezelőtt egy jelentős esemény volt Lengyelországban. Karol Nawrocki jobboldali jelölt hajszálnyival kerekedett felül...
A Gránit Alapkezelő és a Mathias Corvinus Collegium (MCC) által 2025. szeptember 18-án aláírt stratégiai együttműködés célja, hogy a Gránit...
Az elmúlt héten élénk párbeszéd és találgatás indult az esetleges TAO-emelésről, ezért megkérdeztük Regős Gábort, a Gránit Alapkezelő vezető közgazdászát...

Értesüljön híreinkről elsőként

A Gránit Alapkezelő befektetési és vagyonkezelési szakemberei által írt exkluzív, havi rendszerességű befektetői hírlevél – piacokról, gazdasági trendekről és mindenről, ami egy gránitos szerint izgalmas, fontos.