Grandum: A rugalmasságban hiszünk

Nyilatkozta egybehangzóan Lukács Kornélia, a Grandum Ingatlankezelő ügyvezetője és Ruzsinszki Tibor, a Gránit Alapkezelő ingatlan befektetési igazgatója.

 

ESG-ről, a mesterséges intelligencia szerepe is szóba került, de a beszélgetés fókuszában az ingatlanok értéknövekedése, a bérlői elégedettség és az „ingatlanspecialista” Gránit Alapkezelő saját ingatlankezelő vállalkozásaként életre hívott Grandum jövője állt.

–   Legutóbbi interjúnk óta a Grandum Ingatlankezelő betöltötte az első születésnapját. Milyen évet zárt a cég? 

–    Lukács Kornélia: Rendkívül sikeres évet tudhatunk magunk mögött. Óriási kihívás volt nulláról felépíteni egy közel 30 fős szervezetet és kialakítani a folyamatokat egy olyan környezetben, ahol az épületet használók, a bérlők a működés első percétől kezdve magas szintű, professzionális szolgáltatást vártak el. A számos pozitív visszajelzés, a szolgáltatási színvonal látványos javulása, az épületek, ingatlanok megújulása mind-mind azt jelzik számunkra, hogy jó úton járunk céljaink elérése felé. Az eredményes működéshez nélkülözhetetlen munkatársaink elkötelezett és szakszerű munkája, amit ezúton is köszönünk.

–    Ruzsinszki Tibor: A kialakított szakértői bázisnak köszönhetően 2024 második felében elindítottuk a Residential Property Management üzletágunkat is, ahol már a kezdetektől közel száz lakás bérbeadását, üzemeltetését, működtetését menedzseljük.

–    Korábban azt ígérték, hogy „saját PM-szakembergárdájuk biztosan nem sétál el a csöpögő csapok mellett sem, a tulajdonosi szemléletű gondossággal több tíz bázispontban mérhető többlethozamot tudnak generálni befektetőiknek.” Tudják tartani az ígéretüket? 

–    R.T.: Alapvetően az általunk kezelt ingatlanalapok alapkezelőjének a feladata a bázispontok számítása. Mi azonban úgy látjuk, hogy a szolgáltatási színvonal emelkedése is hozzájárul az ingatlanok bérbeadottsági rátájának magas szinten tartásához, amely szegmenstől függően 93-99% között mozog – 5-10%-kal meghaladva a piaci átlagot. A magas bérlői telítettség növekvő ingatlanértékeket, magasabb bérletidíj-bevételeket, és ezáltal kedvezőbb hozamokat eredményez.

–    L.K.: Már egy év működés után is biztató eredményeket hozott az első bérlői elégedettségi felmérésünk. Ahogy Tibor is említette, a bérlői elégedettség hosszú távú bérleti szerződéseket és stabil kiadottságot eredményez, amely végső soron az ingatlanok értékének növekedéséhez vezet.

 –    Úgy tűnik, hogy a korábbi home office-láz lecsengőben van, sőt: legutóbbi hírek szerint Trump elnök már be is rendelte home office-ból a hivatalnokokat. Mit gondolnak: milyen hatással van ez a változás a régiónk irodapiacára? Kialakul egyfajta hibrid modell? Mennyire munkakör, illetve cégkultúra függő a gyakorlat? Hogyan alkalmazkodhatnak a bérbeadók az új igényekhez? 

–    L.K.: Ingatlankezelőként az a feladatunk, hogy minden piaci változásra a lehető legjobb megoldásokkal reagáljunk. Komoly kihívás volt az irodapiaci szegmensben a home office megjelenése, majd gyorsan teret nyert az ún. hibrid modell. Jelenleg a cégek azzal küzdenek, hogyan tudják a dolgozókat újra az irodákba csábítani – ebben ingatlankezelőként bevált nemzetközi gyakorlatokra alapozott megoldásokat kínálunk. Az irodahasználati modellek – legyen szó hagyományos irodákról, coworking terekről vagy hibrid megoldásokról – eltérő kihívásokat jelentenek az üzemeltetésben. A beléptetés, a parkolás, az energiaellátás, vagy éppen a well being-szolgáltatások mind más-más megközelítést igényelnek. Mi, a Grandum Ingatlankezelőnél a rugalmasságban hiszünk. Proaktív szakembergárdánk, flexibilis folyamataink, gyors döntési láncunk lehetővé teszik, hogy minden bérlői igényt hatékonyan kiszolgáljunk. –    Hogyan látják a „fenyegető” ESG követelményrendszert? Miben tud segíteni a Grandum Ingatlankezelő?

–    R.T.: Az ESG/Taxonómia követelményrendszere több ponton is érinti az ingatlanalapokat. Egyrészt a tudatos befektetők döntéseiknél egyre jobban figyelembe veszik a fenntarthatósági szempontokat, így az ingatlanok „zöld működtetése” versenyelőnnyé válik. Másrészt a bérlők is elvárják, hogy az általuk használt ingatlan hatékonyan, energiatakarékosan, transzparensen legyen működtetve. A Grandum kezdeményezésére és irányításával a kezelt portfóliónk minden ingatlanára teljes körű energiaaudit készült, amely azon kívül, hogy egy pillanatfelvételt adott az energetikai tényezőkről, tételesen számba vette a lehetséges fejlesztési irányokat is. Ezen javaslatokból már 2024-ben több százmillió forint értékben hajtottunk végre energiahatékonysági fejlesztéseket, és ezt a „zöldítés” stratégiát idén is folytatjuk. Kiemelten fontosnak tartjuk, hogy ingatlankezelőként aktívan részt vegyünk a tulajdonosi beruházási döntések előkészítésében, biztosítva ezzel, hogy a Grandum tapasztalatai és szakértelme beépüljön a fenntarthatósági stratégiákba.

–    L.K.: Folyamatosan bővítjük a napelemes rendszereinket és folytatjuk a LED-világításra történő átállást. Portfóliónkban jelenleg 894 kWp összteljesítményű napelemes kiserőmű termel villamos energiát, valamint a Grandum támogatásával, most januártól olyan áramszerződést sikerült megkötni, amellyel a teljes ingatlanportfólió áramfelhasználásának 35 százalékát magyarországi naperőművek biztosítják – ami jelentősen meghaladja a hazai 15 százalékos átlagot. A korszerűsítést folytattuk még több ingatlanon is a kazánok cseréjével, valamint megkezdtük az elektromos autótöltők telepítését is.

–    Hogyan tudja támogatni a Grandum Ingatlankezelő a Gránit Alapkezelő által létrehozott Grandit Homes üzletágat? 

–    R.T.: Ahogy korábban is említettük, a Grandum Ingatlankezelő szakértelme lehetővé tette, hogy a Grandit Homes márkanév alatt elinduljon egy új üzletágunk, amely lakóingatlanok kezelésére specializálódott. A teljes körű szolgáltatás a vásárlástól a bérbeadáson át az üzemeltetésig minden tulajdonosi igényt lefed. Jelenleg 250 albérletet menedzselünk, de az év során ennek többszörösére számítunk. Az egyre bővülő portfólió mellett a hatékony üzemeltetés érdekében fejlesztjük digitális adatbázisainkat, optimalizáljuk folyamatszervezésünket, és innovatív megoldásokkal tesszük még költséghatékonyabbá a működést.

–    Sokat beszélnek az innováció fontosságáról. A csapból is az AI folyik. A Grandum foglalkozik ezekkel a területekkel? 

–    R..T.: Hisszük, hogy az új megoldások fejlesztése, bevezetése a versenyképesség alapja. 2024 októbere óta minden épületen működő energiamenedzsment rendszerrel monitorozzuk a fogyasztási adatokat, profilokat. Adatbázist építünk a bérbeadási folyamataink minden rezdüléséről, teljeskörűen átálltunk digitális működésre, épület applikációt fejlesztünk, kényelmes fizetési megoldást vezetünk be ügyfeleinknek, BIM-elvárásoknak megfelelően menedzseljük a nagyobb kivitelezéseket és még sorolhatnánk a folyamatban lévő innovatív projekteket.

–    L.K.: Az AI egy olyan terület, amit még mi is csak kerülgetünk. Elindítottunk egy pilot projektet, ahol azt vizsgáljuk, hogy a meglévő adatbázisunkon az AI-t “felokosítva” milyen előnyöket, információkat tudunk elérni. Ezzel párhuzamosan hozunk létre egy belső AI bizottságot, amelybe minden szervezeti egység delegál tagokat. A cél, hogy rendszeres időközönként, előre meghatározott tematika, forgatókönyv alapján megvizsgáljuk, hogy az AI-t milyen területeken tudnánk hatékonyan alkalmazni.

–    Hogy látják a Grandum jövőjét? 

–    L.K.: Már a cégalapításkor gondolkodtunk abban, hogy ne csak a Gránit Alapkezelő ingatlanportfólióját kezeljük, hanem a szélesebb piacon is megjelenjünk. Ezen folyamat első és fontos mérföldköve, hogy április elejétől elnyertük egy 12 ingatlanból álló portfólió Property és Facility Management tevékenységét. A következő évek egyik célkitűzése, hogy a Grandum név egyet jelentsen a prémium színvonalú ingatlankezeléssel, és ezáltal új ügyfeleket vonzzunk.

–    R.T.: Bár nem vagyunk klasszikus startupcég, de hisszük, hogy korszakalkotó megoldásokkal, innovációkkal új szintre emelhetjük az ingatlankezelési piacot.

Szerző

KAPCSOLÓDÓ CIKKEINK

Egy korsó sör egy jó beszélgetéshez, egy pohár bor egy ünnepi vacsorához, egy feles pedig... nos, ki-ki tudja,...

A SZERZŐRŐL

Gránit Alapkezelő

Kérdése van? Segítünk!

Forduljon hozzánk bizalommal! Iparági kötöttségek nélkül, befektetőink elvárásait és lehetőségeit szem előtt tartva nyújtunk személyre szabott megoldásokat.

TOVÁBBI CIKKEINK

Egy korsó sör egy jó beszélgetéshez, egy pohár bor egy ünnepi vacsorához, egy feles pedig... nos, ki-ki tudja, mikor jön...
Az utóbbi hetekben-hónapokban mindhárom nagy hitelminősítő értékelte hazánk államadósságát, így érdemes áttekinteni, hogy mik az idei első értékelési kör tanulságai...
Miként reagált a befektetési piac a történelmi kamatesőre? Hogyan válaszol egy alapkezelő a lakossági befektetői igények gyors változására? Mikesy Álmos,...

Értesüljön híreinkről elsőként

A Gránit Alapkezelő befektetési és vagyonkezelési szakemberei által írt exkluzív, havi rendszerességű befektetői hírlevél – piacokról, gazdasági trendekről és mindenről, ami egy gránitos szerint izgalmas, fontos.